Forestill deg et åpningsbilde der du starter med en bred åpningsscene som setter stemningen og viser omgivelsene rundt hovedpersonen din, men så må raskt bytte til teleoptikk for et tett, emosjonelt portrett. Med et vanlig objektiv kan dette bety justering av riggen, ny balanse på gimbalen og tilpasning av følgefokusen. Med cineoptikk? Null problem. De forskjellige cine-seriene har som oftest samme utforming, slik at du kan bytte objektiv uten å måtte kalibrere om hele oppsettet. I tillegg gir cineoptikk jevne blenderoverganger, slik at du kan tilpasse eksponeringen sømløst midt i en tagning – uten de hoppene du ofte får med fotoobjektiver. For en filmskaper betyr dette én ting: færre tekniske begrensninger, mer kreativ frihet. Cineobjektiver er spesialutviklet for filmproduksjon, og skiller seg på viktige områder fra vanlige fotoobjektiver. Her får du vite hva forskjellene betyr for deg i praksis:
→ Presis fokusering med myke overganger
Med cineoptikk får du en lengre og mer presis fokusring. Det vil si at du må dra/skru fokusen lengre slik at den kan være mer fintfølende og mykere enn det du finner på et foto-objektiv. Typisk må du kanskje dreie fokusringen hele 300 grader for fokus fra yterpunkt til ytterpunkt. På et vanlig fotoobjektiv kanskje bare 80 grader. Dette gir deg muligheten til å skape myke og jevne fokusoverganger, perfekt når du trenger nøyaktig kontroll på filmsettet. Samtidig er fokusringen godt tilpasset følgefokussystemer og bransjestandarder.
→ Minimalt med fokus breathing
Når du justerer fokus med cineoptikk, vil bildevinkelen forbli nærmest uendret. Denne egenskapen, kjent som "minimalt fokus breathing", gir opptakene dine et stabilt og profesjonelt preg, helt uten distraherende endringer i bildeutsnittet.
→ Eksakt og konstant lysstyrke (T-stop)
Cineobjektiver bruker T-stop, som viser den faktiske mengden lys som treffer sensoren. Dette sikrer deg konsistent eksponering mellom forskjellige objektiver i en serie, noe som sparer deg for tid på etterarbeid og fargekorreksjon.