0

Så enkelt er det å lage profesjonelle direktesendinger

Det som før krevde store resurser er i dag blitt så enkelt at alle kan gjøre det.

Direktesendinger har blitt enklere og enklere å produsere ettersom nye produkter og ny teknologi lanseres i høyt tempo. Du kan i dag legge lista selv for hvor avansert du vil være.

Nedenunder finner du det du trenger for å strømme ditt neste event. Nedenunder finner du produktgruppene du må velge fra for å ende opp med en komplett streamingløsning. Vi har også laget flere ferdige streamingpakker du kan finne her

Videomikser

Infrastrukturens knutepunkt er boksen som skal la deg strømme ut på internett. Her finnes det mange løsninger. Blackmagic lanserte nylig Atem Mini Pro en videomikser som egentlig gjør alt, den konverterer signaler samtidig som den lar deg være regissør med opptil 4 kamera som input. Du kan selv mikse mellom kameraene og legge på grafiske elementer. Du kan også strømme direkte via ethernet.

Om du allerede har en videomikser kan en enkel strømmeboks som konverterer signalene for deg og sender f.eks ett signal til internett i rett oppløsning og ett ukomprimert signal til din harddisk eller flashminne slik at du også har ett opptak selv.

 

0

Blackmagic Atem mini Pro ISO

Dette er den ultimate strømmeboksen om du ikke allerede har mikser eller converter for strømming. I atem mini Pro får du både mikser og converter, og et hav av muligheter for profesjonell produksjon. Det unike med ISO versjonen av ATEM mini PRO er følgende:
Tenk deg at du produserer en Livesending med ATEM mini Pro ISO og at du etterpå får hele produksjonen din ut som et ferdig Davinci Resolve-prosjekt.

I tillegg til ferdig mix kan ATEM mini Pro ISO ta opp hvert enkelt kamera som egen videofil på en USB-C disk. Den lager automatisk prosjekt (klippe linje) av disse filene inn til DaVinci Resolve slik som du produserte direktesendingen, og kan endres i ettertid. Har du Pocket Cam  4K/6K kamera og tar opp i RAW pr kamera mens du mixer så er filnavnet og tidskode på RAW det samme som filnavnet på ATEM mini Pro ISO. Dette betyr at du med et tastetrykk kan bytte imellom «Web Video» filer fra ATEM og RAW filer i DaVinci Resolve.

Blackmagic Atem mini Pro

Dette er den ultimate strømmeboksen om du ikke allerede har mikser eller converter for strømming. I atem mini Pro får du både mikser og converter, og et hav av muligheter for profesjonell produksjon, du kan gjøre det veldig enkelt med ett kamera og signal rett ut eller du kan koble opptil 4 kameraer i boksen og lage lekre live-produksjoner med profesjonelle overganger og grafikk. Du kan sende timecode direkte til dine kamera for enkelt å klippe i post ettepå. PRO-versjonen kan også strømme direkte via ethernet.  Og du kan lagre dine opptak direkte på USB-C disk eller minnepinne.

Blackmagic Atem mini

Dette er lillebroren til Atem mini Pro som gjør nesten alt det samme men med noen viktige forskjeller. Du kan ikke lagre til USB-C disker, eller kjøre direkte ethernet-kabel. Heller ikke multiview er mulig ved flerkameraproduksjoner. Men om du ikke ser nytten i disse forskjellene er dette boksen som lar deg produsere flote live-sendinger.

Strømmebokser

Kameraløsninger for ATEM Mini/Mini Pro

0

Kanskje har du allerede kamera du vil bruke, eller er du på jakt etter et kamera som har bedre lydmuligheter i så fall bør du ha et kamera med XLR-inngang, nedenfor finner du kamera av god kvalitet som alle har gode lydmuligheter. Lyd er faktisk viktigere enn bilde, har du dårlig lyd blir det vanskelig å engasjere med livesendinger fra ditt event.

Kameraløsninger og IP-kontrollere - Pan/Tilt

Panasonic og Canon sine pan-tilt-kamera er kraftige kameraløsninger som kan settes opp for flerekameraproduksjon og kan også fjernstyres via IP. Velger du en slik løsning trenger du også en styreenhet som lar deg styre kameraene.

Kabler

Kabler er måten du får overført bildestrømmen din til strømmingsboksen du bruker og her er det mye forskjellig tilgjengelig fra dyre kabler som klarer 4K 10bit bilder til "kina"-kabler som er rimelig og gjør jobben greit men som kanskje er mer utsatt for støy og kvalitetsproblemer.

Lyd

Kabler er måten du får overført bildestrømmen din til strømmingsboksen du bruker og her er det mye forskjellig tilgjengelig fra dyre kabler som klarer 4K 10bit bilder til "kina"-kabler som er rimelig og gjør jobben greit men som kanskje er mer utsatt for støy og kvalitetsproblemer.

Lys

Lys er som alltid innen fotografering og filming det som kan løfte dine bilder opp på profesjonelt nivå. Innen video er det led-paneler som brukes mest. Spesielt de som kalles bi-color, dvs at du kan variere fargetemperaturen, og bruke lyset til å forsterke eller lette opp det som allerede finnes. Slik unngår du å blande lystemperaturen og få uønskede fargestikk.

Er man inne i et lukket rom uten vinduslys og man kan slukke lyset i taket er man friere til rimeligere lysløsninger. Da kan man velge svake LED-paneler og kompensere med høyere ISO på kameraet. Bruker man de rimelige LED-lampene rett på for å få nok lys med lav ISO får man et hardt lys som skaper skarpe slagskygger og rynker i ansiktet. Øker du ISO-verdien på kameraet vil du kunne rette lyset via tak og vegger eller gjennom diffusorer. Med dette får du et betraktelig mykere lys. Ønsker man ikke å gå opp i ISO-verdi og fremdeles ha et mykt lys, må man kjøpe sterkere LED-lamper. Dette er også tilfelle hvis det er mye eksisterende lys i lokalet som vinduer med dagslys eller vanlig kontorbelysning. Dagslys varierer i fargetemperatur i løpet av dagen. Kontorbelysning er alltid varmere enn dagslys. En meget smart LED-lampe vil være LUPO Superpanel Dual-Color 30 eller LUPO Actionpanel Dual-Color som er ekstremt sterke til en hyggelig pris. Den blir fin gjennom en diffusor, en transparent paraply eller via tak eller vegger. Med den som hovedlys kan man supplere med rimelige og svakere LED-paneler som Aputure Amaran HR672C eller Ledgo LG-E268C.

Som et alternativt hovedlys kan man anskaffe Broncolor LED F160 som med sine 160 Watt med variabel fargetemperatur kan påsettes en stor 90x120 cm softboks fra Broncolor, Chimera, Profoto eller Westcott. Ønsker man å bruke Greenscreen vil lyset fra denne lyskilden, i tillegg til å lyse opp personen, i tillegg lyse opp den grønne bakgrunnen jevnt og skyggefritt.

Et meget allsidig LED-panel er den meget sterke Kinotehnik Practilite 802 Bi-Color som er nær vanntett med IP54 til ute- og innebruk.Skal du reise og må ha med sterkt kompakt LED-lys har du Westcott Flex Cine Bi-Color 1x1 matter som både har IP64 og kan festes/tapes opp på vegger og tak.Med sin Westcott X-bracket har du et sterkt studiolys og locationlys.

Ved å velge en LED-lampe som kun har 5600 Kelvin fargetemperatur har man en sterk studiolampe, men ikke så egnet til å ha med rundt omkring til ulike lokaler eller ulike situasjoner med varierende dagslys. Velger man en slik ren 5600 Kelvin LED-lampe har vi mange ulike softbokser fra både Broncolor, Profoto, Chimera og Westcott. Rene 5600 Kelvin LED-lamper er gjerne litt rimeligere.

Stativ

En eller annen form for stativløsning er også en viktig bestandel om du vil oppnå rolig stabile tagninger. Vi har funnet frem noen løsninger som kan hjelpe deg til gode opptak.

Du er kanskje også interessert i

Inspirasjon og kunnskapsartikler

0

Strøm til camping

Slik blir du selvforsynt med grønn energi.

Les mer
0

Podcast på location

Her viser vi deg hvordan vi produserte en flerkameraproduksjon på direkten.

Les mer
0

GH6 - flaggskip fra Panasonic

Kameraet som gjør nesten alt.

Les mer
0

Vi tester bærbar strøm

Se hvordan det gikk da vi dro ut for å gjøre en flerkameraproduksjon - uten tilgang til nettstrøm.

Les mer
0

Vi tester DJI Mini 3 Pro

Vi tok en tur med DJI Mini 3 Pro på Ekeberg i Oslo.

Les mer
0

Så enkelt er det å lage profesjonelle direktesendinger

Det som før krevde store resurser er i dag blitt så enkelt at alle kan gjøre det.

Les mer