Lys er som alltid innen fotografering og filming det som kan løfte dine bilder opp på profesjonelt nivå. Innen video er det led-paneler som brukes mest. Spesielt de som kalles bi-color, dvs at du kan variere fargetemperaturen, og bruke lyset til å forsterke eller lette opp det som allerede finnes. Slik unngår du å blande lystemperaturen og få uønskede fargestikk.
Er man inne i et lukket rom uten vinduslys og man kan slukke lyset i taket er man friere til rimeligere lysløsninger. Da kan man velge svake LED-paneler og kompensere med høyere ISO på kameraet. Bruker man de rimelige LED-lampene rett på for å få nok lys med lav ISO får man et hardt lys som skaper skarpe slagskygger og rynker i ansiktet. Øker du ISO-verdien på kameraet vil du kunne rette lyset via tak og vegger eller gjennom diffusorer. Med dette får du et betraktelig mykere lys. Ønsker man ikke å gå opp i ISO-verdi og fremdeles ha et mykt lys, må man kjøpe sterkere LED-lamper. Dette er også tilfelle hvis det er mye eksisterende lys i lokalet som vinduer med dagslys eller vanlig kontorbelysning. Dagslys varierer i fargetemperatur i løpet av dagen. Kontorbelysning er alltid varmere enn dagslys. En meget smart LED-lampe vil være LUPO Superpanel Dual-Color 30 eller LUPO Actionpanel Dual-Color som er ekstremt sterke til en hyggelig pris. Den blir fin gjennom en diffusor, en transparent paraply eller via tak eller vegger. Med den som hovedlys kan man supplere med rimelige og svakere LED-paneler som Aputure Amaran HR672C eller Ledgo LG-E268C.
Som et alternativt hovedlys kan man anskaffe Broncolor LED F160 som med sine 160 Watt med variabel fargetemperatur kan påsettes en stor 90x120 cm softboks fra Broncolor, Chimera, Profoto eller Westcott. Ønsker man å bruke Greenscreen vil lyset fra denne lyskilden, i tillegg til å lyse opp personen, i tillegg lyse opp den grønne bakgrunnen jevnt og skyggefritt.
Et meget allsidig LED-panel er den meget sterke Kinotehnik Practilite 802 Bi-Color som er nær vanntett med IP54 til ute- og innebruk.Skal du reise og må ha med sterkt kompakt LED-lys har du Westcott Flex Cine Bi-Color 1x1 matter som både har IP64 og kan festes/tapes opp på vegger og tak.Med sin Westcott X-bracket har du et sterkt studiolys og locationlys.
Ved å velge en LED-lampe som kun har 5600 Kelvin fargetemperatur har man en sterk studiolampe, men ikke så egnet til å ha med rundt omkring til ulike lokaler eller ulike situasjoner med varierende dagslys. Velger man en slik ren 5600 Kelvin LED-lampe har vi mange ulike softbokser fra både Broncolor, Profoto, Chimera og Westcott. Rene 5600 Kelvin LED-lamper er gjerne litt rimeligere.