0

Det smarte tilbehøret

Vi tar en kikk på de smarte tingene du kanskje ikke visste at du trenger.

I dag finnes det en løsning på nesten ethvert problem du måtte ha med å filme eller fotografere det du ønsker. Vi tar en kikk på noen av de smarte tingene som kan løse noen av disse problemene for deg.

For 10 år siden var det en rekke problemer som ikke var så lette å løse for en med foto- eller videobehov litt utenom det vanlige. Bare det å feste en dings til et kamera kunne være en utfordring. Det var mye hjemmemekk, men uten egen dreiebenk var det mye du ikke fikk gjort. Ansatte i fotobutikkene hadde daglige utfordringer med å finne små ting som kunne hjelpe, og ofte kunne de ikke det.

I dag er det ganske annerledes. I dag kan omtrent alle disse utfordringene løses ganske enkelt, og i denne artikkelen skal vi se litt på noe av utstyret som løser problemer for deg i hverdagen.

For å feste ting, eller bedre ergonomien

Smallrig har blitt den store problemløseren for deg som skal feste ting til kameraet.

SmallRig

Dette er ikke et produkt, men en serie av produkter. Det er hundrevis av små dingser som du kan feste på kameraet eller hjelper deg å feste andre ting på kameraet. Her finner du Cage, skruer, armer, håndtak, skinner, klemmer, overganger og en rekke andre små ting. 

Smallrig har blitt den store problemløseren for deg som skal feste ting til kameraet., eller bedre ergonomien på det.

Se alle produkter fra SmallRig

Videorigg for mobiltelefon

Dette er i en gorillapod som du kan feste til stolper, greiner og alt mulig annet.

Joby Gorillapod Mobil Rig

Men i tillegg til tre bein, har den to armer og et hode til mobiltelefon. Dermed kan du feste lys, lyd eller annet du trenger til armene når du skal filme med mobiltelefonen. Ute i felt er den meget hendig, for du kan bruke den selv uten stødig underlag, og du kan ha alt i én rigg.

Den finnes også i en større versjon for kamera. Armene har 1/4" skrue, og kommer med coldshoe (blitssko) og feste for GoPro. Det er også en blitssko på toppen av telefonfestet, så du har totalt tre fester i tillegg til feste for telefon.

Vanntett led-lys

Led-lys gir deg nye muligheter, er portabel og passer like godt inne som ute på lokasjon.

Aputure AL-MW Amaran LED

Dette er et vanntett led-lys som du dermed kan bruke over alt. Det er ikke beregnet på dykking, men hvis du vil lyse opp et sted med mye sjøsprøyt, eller du trenger å lyse opp vannet fra undersiden, er det svært enkelt med denne lille saken. 
 

Trådløs HDMI

Noen ganger kan du ikke trekke kabler dit du ønsker, eller du trenger lengre strekk enn HDMI tillater.

Hollyland Mars 300

Da kan en trådløs HDMI være løsningen. Pakken består av en sender og en mottaker. Den har en oppgitt rekkevidde på 100 meter, og selv om jeg ikke ville tøyd strikken så langt, kan du få mange titalls meter uten problemer. 
 

SDI i stedet for HDMI

Blackmagic Micro Converter

Hvis du ikke har problemer med å strekke kabler, men trenger lengre strekk enn HDMI tillater, kan du bruke SDI. Det er en skjermet koakskabel med SDI-plugg, og litt avhengig av kvaliteten på kabelen og båndbredden den skal overføre, kan du få strekk på godt over 100 meter.

Dersom utstyret du har ikke støtter SDI, finnes det små overganger som konverterer fra HDMI-SDI og tilbake, slik at du lett kan få strukket signalkabelen dit du ønsker.

Se alle alternativer av Blackmagic Micro Converter
 

Én blits for alle kamerasystemer

Er du lei av å bruke vanlig blits, men synes studioblitser blir for store og dyre?

Westcott FJ80

Har du flere kamerasystemer eller vurderer å bytte kamerasystem?

Da er Westcott FJ80 et veldig interessant produkt. Ikke bare fungerer blitsen til alle vanlige kamerasystemer, så du kan bruke den på alle kameraer du måtte komme ut for (Sony krever en liten ekstra adapter), men selve blitsen er ganske mye smartere enn de fleste originalblitser. Den har en rund reflektor, så du får runde reflekser i øynene til motivet.

Den har innstillingslys, så du se hvordan lys og skygger faller før du tar E. Hvis du har behov for å bruke lysformere, så finnes det også gode muligheter for det.
 

Et stativ med nesten ubegrensete funksjoner

Dette stativet er ikke bare et utmerket reisestativ med kulehode til kameraet ditt.

Benro MeFOTO RoadTrip Pro

Det er også et ettbensstativ, det har innebygd bordstativ, det kan brukes som selfiestang, det kan brukes med mobiltelefon, og er generelt det mest fleksible stativet vi har sett noen gang. Det finnes i ulike farger og versjoner i aluminium og karbon
 

Hurtigplate som også fungerer til telefonen

Noen ganger når du er ute og fotograferer, får du behov for å ta noen bilder med telefonen.

Benro Arca Style m/smarttelefonadapter

Kanskje skal mobilen være raskt tilgjengelig på nett, eller kanskje skal du ta bilde av kameraet ditt.

Uansett behov, finnes det nå en arcaswiss hurtigplate, som til daglig fungerer akkurat som en standardplate, men der du kan vippe opp feste for mobiltelefon, så du enkelt kan bruke stativet også til dette.

Hvis du ikke vil ta hurtiplaten av kameraet, kan du ha en vanlig plate på det, og ha en med mobiltelefonfeste i tillegg, som passer på samme stativhode, og ikke tar opp noe plass.
 

Nødlader som driver kameraet ditt

En nødlader i dag er ikke bare en nødlader. Kan det brukes som alternativt batteri?

Elinchrom Powerbank 20000mAh 18W

Den kan gi ulike spenninger og ulike effekter avhengig av hva mottaksapparatet kan ta imot. Der det før var begrenset til 5V og 2-3A, kan du nå få opp til 20W og 5A over USB.

Nødladere gir sjelden så mye, men for eksempel overnevnte kan gi ganske høy spenning og ganske høy effekt, opp til 18W, så du ikke bare kan lade kameraet ditt med den, men også drive mange av de nye kameraene.

Nødladeren har en kapasitet som er langt høyere enn noe kamerabatteri, og dermed trenger du ikke være redd for å gå tom for strøm. Når du er ferdig med fotograferingen, kan den naturligvis også lade telefonen din, og med litt flaks, den bærbare PC-en.

Se flere utvalgte nødladere her.
 

Kikkert som gjenkjenner fuglene for deg

Hvis du liker å se på fugl, men ofte er usikker på hva du ser, har Swarovski en løsning på det.

Swarovski 8x25 dG Monokular

Det er i utgangspunktet en enøyd kikkert med et digitalkamera i. Kameraet er koblet til en app på telefonen din, med en fugledatabase, og kan dermed fortelle deg hva du ser på. Skal du få flotte fuglebilder, ville vi brukt et annet kamera til det, men for identifikasjonen er dette et meget smart verktøy.
 

Båndlagring er tilbake

Store data i skyen eller store data å arkivere? Da kan et tape-system være løsningen.

Symply PRO LTO-8 Desktop Arkiv

Hvis du har store datamengder du trenger å arkivere, og ikke ønsker å ha det i skyen, enten av sikkerhetsgrunner eller fordi det rett og slett blir for mye å laste opp, finnes det gode tape-systemer.

Denne enheten bruker Thunderbolt 3, og tapene har en kapasitet på 12TB ukomprimert. Det følger med programvare som gjør det lett å bruke systemet, og det er støysvakt og får plass på skrivebordet. Det er ikke en løsning for den vanlige hjemmebrukeren, men for bedrifter med store lagringsbehov, og som trenger å kunne flytte data internt.

Se alle alternativene her.
 

3D-objektiv for VR

Vi avslutter med noe som knapt kan kalles tilbehør, men som er en morsom sak.

Canon RF 5.2mm f/2.8L Dual Fisheye

Hvis du vil lage VR-innhold i 3D har du tidligere måtte jobbe med store rigger med to kameraer og utfordringer med synkronisering av bildene. Nå får du 180 graders 3D-bilde rett inn på kameraet med dette fisheye-objektivet. Plutselig ble den oppgaven lekende lett.

Du er kanskje også interessert i

Inspirasjon og kunnskapsartikler

0

Det smarte tilbehøret

Vi tar en kikk på de smarte tingene du kanskje ikke visste at du trenger.

Les mer
0

Så enkelt kan du lage en podcast!

Her fra Fotopoddens studio - basert på vår podcastpakke.

Les mer
0

Få god lyd til ditt systemkamera

Slik bygger du enkelt ett godt lydsystem til kameraet ditt med Røde Wireless Go.

Les mer
0

Så enkelt er det å livesende til YouTube

Videoblogging eller vlogging er en super måte å dele dine opplevelser med andre.

Les mer
0

Lett og kraftig reisestativ

Det lille, men mektige stativet i Tortoise-serien er utviklet for de som leter etter et kompakt, lett reisestativ.

Les mer
0

Kanskje verdens mest allsidige stativ?

Det er kompakt, inneholder seks smarte funksjoner og er perfekt som reisefølge på tur.

Les mer