0

Designmanual

Designmanualen til Foto.no beskriver retningslinjer og standarder for visuell og kommunikativ design for merkevaren.

Denne presenterer den nye visuelle identiteten til Foto.no og fungerer som en verktøykasse, og etablerer regler for hvordan merkevaren skal fremstå tydelig og konsekvent på alle flater og medier. Den har som mål å sikre konsistens i design og kommunikasjon på tvers av ulike plattformer og medier.

Alle som skal lage grafisk eller digitalt materiale for Foto.no forplikter seg til å lese disse retningslinjene, overholde beslutningene i designprofilen og sørge for at Foto.no alltid fremtrer gjenkjennelig.


Merkevareplattform

Merkevareplattformen til Foto.no er en strukturert fremstilling av vår identitet som viser hvordan vi fremstår for omverdenen.

Last ned merkevareplattformen →

Identitetskonsept – Glød

Den visuelle identiteten til Foto.no er bygget på identitetskonseptet «Glød». Dette er en visuell dramatisering av merkevareplattformen.

- Hos Foto.no ser vi det som vår viktigste oppgave å gjøre kundene våre i stand til å skape de bildene og filmene de drømmer om. Som «glødende utløser» gjør vi det mulig å utvikle seg som fotograf ved at vi inspirerer og deler av kunnskapen vår. Vi står i sentrum av et nettverk av entusiaster og skaper møtepunktene hvor kunnskap og lidenskap for faget kan deles og få vokse. Vi brenner for foto, og vi går på jobb hver dag for å vekke den samme gløden hos våre kunder.

Logo

Logoens hovedoppgave er å være en tydelig avsender, i både store og små størrelser, slik at Foto.no alltid oppleves likt.

Horisontal logo

På de aller fleste flater vil det være horisontal logo som brukes. Denne skal vises på kremfarget bakgrunn. Dette er hovedlogoen og kan brukes i positiv eller negativ versjon.

Last ned horisontal logo →

Vertikal logo

Vertikal logo kan brukes på de flatene hvor horisontal logo ikke fungerer optimalt. Vertikal logo finnes i farger og i positiv og negativ versjon.

Last ned vertikal logo →

Symbol

I enkelte tilfeller vil ikke horisontal eller vertikal logovariant fungere optimalt. Da kan symbolet benyttes som enkelstående element. Dette gjelder kun på flater hvor det kommer godt fram at Foto.no er eier av flaten, for eksempel sosial medier.

Beskyttelsesområde

Beskyttelsesområdet definerer minste tillatte avstand til andre elementer på en flate og gjelder både på trykk og digitale flater. Beskyttelsesområdet tilsvarer overlappingen i symbolet, eller symbolets bredde delt på tre.

Minimumsstørrelse

For at logoen alltid skal være tydelig og lesbar er det satt minimumsstørrelser for trykk og digitale flater. Logoen skal aldri brukes mindre enn de gitte verdier.

Horisontal logo

Trykk: 18 mm bredde
Digitalt: 100 px bredde

Vertikal logo

Trykk: 14 mm bredde
Digitalt: 75 px bredde

Feil bruk av logo

Det er viktig at foto.no alltid oppleves likt uavhengig av flate. Derfor skal man ikke pånoen som helst måte gjøre justeringer eller endringer på logoen.

Logoplassering

Man skal primært plassere logoen nede til venstre på formatet, men i de tilfellene detteikke er optimalt kan logoen plasseres oppe til venstre.

Typografi

Typografi er en viktig bidragsyter for å gi identiteten et karakteristisk og gjenkjennelig uttrykk.

Font

Identitetsfonten til Foto.no er Nouvelle Grotesk som ble publisert av Nouvelle Noire i 2020.

Nouvelle Grotesk er en arbeidshest som fungerer godt i små og store størrelser, mensamtidig har detaljer som gir karakter og egenart. Fonten er teknisk, men også varm og vennlig, med klare referanser til formspråket i logoen.

Erstatningsfont

I de tilfellene man ikke kan benytte Nouvelle Grotesk, for eksempel i Microsoft Office-pakken, brukes Arial som erstatningsfont.

Typograf i bruk

Eksempel på bruk av typografi og vekter. Det er kun Normal og Medium som brukes.

Fargepalett

Identitetsfargene gjenspeiler det varme og energiske miljøet hos Foto.no. Det er en palett som gir rom for variasjon, samtidig som at den sørger for et enhetlig uttrykk.

Primærfarger

Primærfargene til foto.no er identitetssterke med energi, som underbygger den lidenskapen vi har for foto og video. Oransje og blå er fargene Foto.no primært skal gjenkjennes ved og underbygger merkevareplattformens signatur, Lidenskap for fag, lidenskap for folk.

De sterke fargene balanseres med to varme, nedtonede farger i form av en mørk blå og en kremfarge.

Oransje

HEX #FF5700
RGB 255, 87, 0
CMYK 0, 80, 100, 0
PMS Orange 021
RAL 2004

Blå

HEX #1970F0
RGB 25, 112, 240
CMYK 90, 45, 0, 10
PMS 2175
RAL Ikke definert

Rosa

HEX #FF62B3
RGB 255, 98, 179
CMYK 0, 76, 0, 0
PMS 232
RAL Ikke definert

Gul

HEX #FFD600
RGB 255, 214, 0
CMYK 0, 15, 100, 0
PMS Yellow 012
RAL 1032

Mørk

HEX #1F1E2B
RGB 31, 30, 43
CMYK 80, 75, 54, 67
PMS 5395
RAL 5011

Krem

HEX #FFFAF4
RGB 255, 250, 244
CMYK 0, 6, 10, 0
PMS 9184
RAL 1013


Sekundærfarger

Sekundærfargene brukes hovedsakelig som bakgrunner der man ønsker å tilføre farge, men på en rolig og mer subtil måte.

Sekundærfargene er basert på primærfargene og overlappingseffekten i neste seksjon, men redusert i metning.

Lyseblå

HEX #DCE0F2
RGB 220, 224, 242
CMYK 13, 5, 0, 0
PMS 9380

Lyserosa

HEX #FEDED9
RGB 254, 222, 217
CMYK 0, 15, 13, 0
PMS 9280

Lysegrønn

HEX #DDDED9
RGB 221, 222, 217
CMYK 15, 10, 15, 0
PMS 9101


Overlappende farger

I mønsteret brukes det en overlapp, med multiply, som skaper et større fargespill uten åtilføre flere farger til paletten.

Vekting av farger

Totalen av fargepaletten gir en tydelig og rik palett som både skaper identitet og støttermerkevarens behov.

Layout

Oppgaven til layoutsystemet er å sikre at Foto.no fremstår enhetlig på alle flater og medier.

Grid og oppbygging

Oppbyggingen av layout er basert på kvadrater med avrundet hjørne. Dette gir en identitetsskapende form som «rammer» inn innholdet og gir en helhet på tvers avkanaler, flater og budskap.

Mønster

Foto.no har et levende og historiefortellende mønster som skaper uante muligheter for kombinasjoner – basert kun på logosymbolet.

Grid

Det er utviklet to størrelserforhold som definerer mengden former. Dette er med på åivareta rytmen i mønsteret og sørger for at det ikke blir for masete. Selve størrelsen påformene må tilpasses formatet.

7x9 kvadrat i stående eller liggende

Brukes på større formater, hvor bildene og formene ikke blir for små.

5x7 kvadrat i stående eller liggende

Brukes på mindre formater.

Regler

Mønsteret skal til enhver tid henge sammen, det vil si at ingen former skal stå alene.

Mønsteret skal alltid kombineres med foto, men mønsteret skal spille hovedrollen, ikke foto.

Formen nederst til venstre skal alltid være buet for å gjenspeile logoen og malsystemet.

Unngå å plassere blå og oransje direkte oppå hverandre.

Unngå å plassere for mange like farger oppå hverandre.

Formene skal alltid brukes med multiply-effekt.

Animasjon

Mønsteret er velegnet for animasjon og vil på den måten tilføre et nytt lag til historiefortellingen.

Det er ikke utviklet en animasjonsstil, dette er kun et eksempel for å tydeliggjøre.

Last ned animasjon →

Bildestil

Bilder har en viktig rolle i den visuelle identiteten og i kommunikasjonen med alle målgrupper.

Bilder 

Vi benytter et varmt, nedtonet og moderne billedspråk hvor fokus er på lidenskap og fagog folk. Utrykket skal være tilgjengelig, tilstedeværende og engasjert.

Designelementer

De grunnleggende komponentene brukes for å skape visuelle og funksjonelle opplevelser.

Former og figurer 

Formene i logosymbolet er utgangspunktet for designelementer og bilderammer.

Ikoner

Ikonene brukes for å kommunisere informasjon raskt og effektivt, og kan forbedre brukeropplevelsen i ulike sammenhenger.

Ikonstil 

Det er utviklet en enkel ikonstil som brukes for å skape bedre navigasjon og for å tydeliggjøre produkter og tjenester.

Profilnivåer

Man har behov for ulike verktøy ut ifra hvem man skal nå og hva man skal kommunisere. Dette kan sees på som volumknapper for å heve og senke stemmen.

Nivå 1

Vi bruker 100 % av profilen under nivå 1. Dette skal være merkevarebyggende oghistoriefortellende innhold med foto.no i fokus.

Nivå 2

Nivå 2 bruker en mindre del av verktøyene og skal være salgsutløsende eller informativt.I nivå 1 hvor foto.no skal være i fokus skal man i nivå 2 ha innholdet i fokus, som f.eks.ved en annonse.

Nivå 3

I det siste nivået bruker man kun logo og eventuelt pay-off. Dette er på flater som er rentinformative, f.eks. fakturaer.