Bjørn E.
Går med planer om nytt objektiv til våren og sommerens fuglefotografering.

Vurderer følgende objektiver.

Sigma 150-500 F5-6,3 OS HSM Kr.6500,-
Canon 100-400F4-5.6 IS HSM Kr.14 000,-
Sigma 50-500 F4-5.6 EX DG HSM Kr.13 000,-
Sigma 120-400 F4-5,6 DG OS HSM Kr.6800,-

Er det noen som har/testet disse?
Lysstyrken er jo veldig lik på alle disse,så det jeg lurer litt på er hvilket som har den beste optiske kvalitet,og gir de klareste bildene.Prisen varierer jo mye,men i første omgang så hadde det vært fint med en slags rangering av objektivene. Best,nest best, osv.
Skal brukes i kamotelt i skogen. Har en plass hvor det er forholdsvis åpent rundt ei lita myr.Små fugler,ekorn,hauk,ugler,orreleik,rådyr og rev,er det som farter rundt der gjevnlig.Har brukt en Canon 70-300 F4-5,6 IS USM med 1,4 konverter hitil,men blir litt for dårlig i skumring.Kameraet jeg bruker er et Canon 400 D.
Det er skrevet 3 hovedsvar og 4 undersvar på dette innlegget:
- #1 +/-
Truls L.
+1
Hei.

Har ikke prøvd noen av de objektivene du nevner, men jeg har en kamerat som har en Sigma 150-500. Han er sånn passe fornøyd, men vurderer å virkelig slå på stortromma og kjøpe seg et 500 f/4. Av de objektivene du nevner her, tror jeg ville ha gått for Canon 100-400. Men hvorfor ikke vurdere en fast 300 f/4 og så bruke en 1,4 converter på den? Har hatt den selv og kan absolutt anbefale den. Tror den er en del skarpere enn alle de zoomene du nevner, uten at jeg ar prøvd de andre objektivene. 300 f/4 ligger på ca 11000,- hos Japan Foto.

Truls
Tomas W.
+1
Jeg støtter Truls sine betraktninger angående hvorvidt behovet for zoom faktisk er påtrengende ved denne type opptak. Selv har jeg benyttet 300/f4 mye til fuglefotografering, optikk som er optisk bedre enn zoomene du nevner, de har raskere AF og muliggjør raskere lukkertider. IS er dessuten overflødig ved 99% av denne typen foto.

En EF 300/f4 fåes brukt for omlag 5-6000 uten IS. Ca 9000 for IS utgaven.

Av de zoomene du nevner, er nok canons 100-400 best. Den bør dog ikke brukes med konverter.

mvh tw
Bjørn E.
Jeg ser også at Canon har en EF 400 F/5,6 USM.Prisen er temmelig lik Ef 300 f/4,men har litt dårligere lysstyrke.Noen som har synspunkter på denne.
Tomas W.
+1
Bjørn E skrev:
Jeg ser også at Canon har en EF 400 F/5,6 USM.Prisen er temmelig lik Ef 300 f/4,men har litt dårligere lysstyrke.Noen som har synspunkter på denne.

EF 400/f5,6 er optisk på nivå med EF 300/f4, dvs. svært god og den er trolig vel så god som 300/f4 med 1,4 konverter ( 420/f5,6 ). Den er også klart bedre enn 100-400/f5,6. Begrensningen med 400/f5,6 er at den er avhengig av relativt mye lys for å gi egnede lukkertider for fugler i bevegelse. Under suboptimale lysforhold er derfor en 300/f4 mer egnet.

mvh tw

- #2 +/-
Tom Just O.
+2
Bjørn,

Jeg ville ikke ha kjøpt et zoom-objektiv til fuglefotografering. For tungt, dyrt og dårlig. Kjøp et så lyssterkt objektiv med fast brennvidde som du har råd til. Til gtross for at jeg også har et 300 mm 2,8L så er det mitt 200 mm 2,8L II jeg bruker mest på fuglefotografering. Fordi det er lett å ta med seg. Kombinerer du kjøpet med en 1,4x converter og en 25 mm mellomring så har du et omfattende optisk system du kan bruke fra 'ørn til huggorm'.
David O.
Må si meg ening med Tom.. hadde tenkt å selge min 200/2.8 men tror han ha gjørt meg til å endre plannen :)
- #3 +/-
Bjørn E.
Takker for alle svar.Kanskje jeg må kikke litt på fastoptikk.